شنبه, آوریل 27, 2024
مصاحبه

الهه امیرانتظام: بی‌عدالتی در ایران افسارگسیخته شده است

رادیو فردا: ۱۴۷ فعال سیاسی و مدنی ایران با انتشار بیانیه‌ای آن‌چه را که «موج جدید سرکوب شهروندان بهائی» نامیده‌اند، محکوم کرده‌اند.

آن‌ها در این بیانیه با اعتراض به تازه‌ترین اقدام نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در مصادرهٔ ده‌ها هکتار زمین‌های بهائیان در شمال ایران، خواستار پایان بخشیدن به سیاست نظام دینی حاکم در برخورد با بهائیان شده اند.

به‌نوشتهٔ امضاکنندگان این بیانیه، «سیر محرومیت همه‌جانبهٔ بهائیان از حقوق مدنی‌شان در استبداد دینی و نظام ولایی حاکم… به اوج رسیده است».

آن‌ها مجموع این اقدام‌ها را یک شرمساری تاریخی نامیده‌اند و خواهان «پایان یافتن حکومت دینی و جدایی دین و دولت» و روی کار آمدن «حکومتی دموکراتیک و سکولار» شده‌اند که در آن «باورمندان به همهٔ ادیان، غیرباورمندان و صاحبان گرایش‌های مختلف فکری و سیاسی بتوانند در کنار یکدیگر و با حقوقی برابر برای توسعهٔ همه‌جانبهٔ ایران و تحقق آزادی و عدالت و دموکراسی در جامعه تلاش کنند».

الهه انتظام، احمد کريمی حکاک، حسن يوسفی اشکوری، عبدالعلی بازرگان، کاظم علمداری، نيره توحيدی، روح‌انگیز کراچی و رضا علامه‌زاده از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

مجلهٔ خبری-تحلیلی نیمروزی رادیوفردا دربارهٔ این بیانیه با الهه امیرانتظام در تهران گفت‌وگو کرده است. خانم امیرانتظام همسر عباس امیرانتظام، اولین و قدیمی‌ترین زندانی سیاسی پس از انقلاب اسلامی بهمن ۵۷ و از اعضای جبهه ملی ایران، است.

خانم امیرانتظام می‌گوید دین و سیاست در کنار هم در جامعه‌ای با بافت سنتی ایران آثار تخریبی دارد و نمود آن را می‌توان در برخورد با بهائیان دید. او همچنین هدف از امضا و انتشار این بیانیه را رسالت شخصی خود به‌عنوان یک هم‌وطن برای روشن کردن چراغ هشدار و ثبت در تاریخ عنوان می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *